På bilder av interiörer i medeltida manuskript hänger det bonader på väggarna, sängarna jäser av täcken, borden har dukar och stolarna dynor. När man ska rekonstruera en medeltida miljö är det inte den medeltiden som man visar upp. Textilen, och särskilt inredningstextilen, saknas generellt.
Vi var på Medeltidmuseet i Stockholm för att se det nya museet och för att möta Birger Jarl. Det slog oss att museet är nästan fritt från textilier. Det finns ju så klart kläder på de dockor som befolkar museet, men interiörerna är i övrigt helt avskalade på textilier. Den fina rådstugan har målade väggar och tak. Men inte en dyna på bänkarna, eller någon annan textil! Likadant är det i rummet bredvid med bord och bänkar.
Vilken skillnad mot de bilder från liknande miljöer som man möter i de medeltida manuskripten. Där finns nästan alltid en mängd textilier i klara färger. På samma sätt som i nutiden gav textilerna på medeltiden färg och värme till rummens inredning.
På museets blogg beskrivs arbetet med det nya medeltidsmuseet. Rekonstruktionen av Helgeandsväskan beskrivs ingående och framförallt redogör man utförligt för rustningen som gjorts till utställningen. Och dessutom för sadeln och hästen. Men där finns i stort sett ingenting om textilier.
Vad jag kunnat läsa mig till så är rustningen och väskan tillverkade med helt hantverksmässiga metoder. Varför är det inte lika intressant att göra det med textilier? Nog skulle man kunna önska att kläderna vore sydda för hand. Maskinsömmar i det här sammanhanget är det samma som om man satt samman riddarrustningen med popnitar. Och att det fanns handvävda inredningstextilier i interiörerna.
Alla de skolbarn som besöker Medeltidsmuseet, för ett besök ingår i läroplanen, får tyvärr en beskuren bild av medeltiden. De tittar inte i medeltida manuskript, de ser den blanka rustningen, de duklösa borden, de nakna bänkarna och kommer att tro, som så många andra, att det inte fanns någon inredningstextil på medeltiden.
I gamla bouppteckningar står textilier för en mycket stor del av det lösöre som har något värde. Jag kan tänka mig att museer drar sig för att behöva sköta rekonstruerad textil. Jag vet att det förekommer att textil inte ställs ut för att det är ömtåligt och krävande att ställa ut keramik och icke arkeologisk metall är lättare att hantera.
Hej Åsa!
Jag kan inte annat än hålla med dig! Skriv till museet!
Kläderna hade endast en viss budget och det räckte inte att sy dessa för hand. Sömmerskan har fällt alla sömmar för hand för att ge även längdsömmarna lite mer liv. Vi valde att lägga en del av tiden på att färga alla tyger med växtfärger. I ärlighetens namn ser sömmerskans kläder likadana ut även de hon syr för hand. Jag har aldrig i hela mitt liv sett rakare och jämnare sömmar. Tyvärr så är de få textilier som finns dåligt skyltade och jag skall påtala detta igen till deras projektledare. Jag är i alla fall glad att det finns lite “klämma på tyger” och att de valde att köpa in växtfärgade tyger till dessa.
/ Maria
Bra rutet! Skicka dina synpunkter till muséet så kanske det händer något!